marți, 17 februarie 2009

one thousand and one nights كتاب ألف ليلة وليلة‎

in copilarie am citit cu deosebita placere mai multe volume de povesti nemuritoare. au fost cartile mele de capatai. ani de zile am fost fermecat de minunata lume a acestor basme izvorate din folclorul diferitelor popoare, de frumoasele povesti cu printi, imparati, vrajitoare si balauri. imi placeau in mod deosebit povestirile indiene, egiptene, persane si arabe. splendida carte a celor o mie si una de nopti cu celebra scheherazade, aladin cu a sa lampa fermecata, sinbad marinarul sau ali baba si cei patruzeci de hoti, au fost idolii si eroii mei. prin '92 mi-am luat un roman de aventuri: djinn جني, care in acea perioada si-a pus puternic amprenta asupra mea. credeam in existenta acestor creaturi malefice, a fenomenelor supranaturale.
djinnul este un duh/spirit in folclorul islamic, un concept tinut ascuns/secret, poate lua diferite forme si isi afla semiticile radacini in gradina paradisului. cine nu si-ar dori sa fie posesorul unui astfel de djinn care sa-i satisfaca toate dorintele/poftele? folosit in scopuri bune/nobile nu ar fi rau deloc.
un parfum este ca si un djinn, odata eliberat din sticuta ne invaluie in mirifica aroma, cu ajutorul lui putem seduce si nu vom trece neobservati. un irezistibil parfum este senzualul ange ou demon de la givenchy. o aroma divina si diabolica, misteriosa, enigmatica, dualitatea dinauntrul prismei negru si alb dezvaluie un intrigant contrast a luminii si intunericului, intruchipand luxoasele fatete ale unui pandantiv de cristal. un pretios amalgam de orhidee, ylang-ylang, flori de lys, seminte de tonka si vanilie, devine o delicata atingere de matase, dezvaluind o intima senzualitate orientala.
هزار ره صفت هفت خوان و رويين دژ / فرو شنيدم و خواندم من از هزار افسان .

Niciun comentariu: